Bias

Bias Bias defineres som “skævhed eller misforhold, der skyldes forudfattede meninger og forestillinger” (Den danske ordbog). Biased nyheder præsenterer publikum for en unøjagtig, ubalanceret og/eller unfair gengivelse af virkeligheden og udgør således et brud på de journalistiske professionsnormer (se objektivitet). Nyheder kan være biased i, hvad de dækker (nyhedsselektion, se også gatekeeping), og hvordan de […]

Log ind for at læse videre.
Emneredaktør Henrik Bødker
Supplerende læsning

Albæk, Hopmann & de Vreese 2010, Bennett 2016, Tuchman 1979

Reference

Albæk, Erik; Hopmann, David Nicolas & de Vreese, Claes Holger (2010). Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i tv-nyhederne på DR1 og TV2 1994-2997. Odense: Syddansk Universitetsforlag

Bennett, W. Lance (2016). “Indekseringsteori.” Økonomi og Politik, 89 (3), s. 11-15

Blach-Ørsten, Mark & Kæmsgaard Eberholt, Mads (2022). Valgbarometer F22: Krisevalget – Et jordskredsvalg mod den politiske midte. Roskilde: Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet

Boykoff, Maxwell T. & Boykoff, Jules M. (2004). “Balance as bias: Global warming and the US prestige press.” Global Environmental Change, 14 (2), s. 125-136

Crouse, Timothy (1973). The Boys on the Bus. New York: Random House

GMMP (2022). Who Makes the News? https://whomakesthenews.org/wp-content/uploads/2021/11/GMMP2020.ENG_.FINAL_.pdf

Herman, Edward S. & Chomsky, Noam (1988). Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books

Jørndrup, Hanne (2022). Dem vi (stadig) taler om: Etniske minoriteter i danske nyhedsmedier. Roskilde: Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet

Postman, Neil (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. New York: Penguin

Tuchman, Gaye (1979). “Women’s depiction by the mass media.” Signs, 4 (3), s. 528-542

Underwood, Doug (1993). When MBAs Rule the Newsroom: How the Marketers and Managers are Reshaping Today’s Media. New York: Columbia University Press