Mediehistoriografi

Mediehistoriografi Mediehistoriografi er et samlebegreb for videnskaben om, hvordan mediernes historie kan fremstilles, forstås og bruges. Mediehistoriografiens kerneopgave er at systematisere og diskutere de grundlæggende forståelsesformer og metodiske problemstillinger, der har været anvendt i og danner baggrund for medie- og kommunikationshistorie. Mediehistoriografien kortlægger, hvilke teorier og begreber som er relevante for at vurdere, hvad det […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Gunhild Agger
Supplerende læsning

Agger 2013, Iggers, Mukherjee & Wang 2015, Lauridsen 2014

Reference

Agger, Gunhild (2013). “Mediekultur og historiebrug som forskningsfelt.” I: Mord til tiden. Forbrydelse, historie og mediekultur. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 47-66

Bolter, Jay D. & Grusin, Richard (1999). Remediation. Understanding New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press

Bordwell, David & Thompson, Kristin (2002). Film History. An Introduction. 2. udg. Boston: McGraw Hill. [1. udg. 1994. 3. udg. 2009. 4. udg. 2018]

Briggs, Asa & Burke, Peter (2002). A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity [2. udg. 2005. 3. udg. 2009. 4.udg. 2020: A Social History of the Media: From Gutenberg to Facebook. Rev. and upd. with Espen Ytreberg]

Bruhn Jensen, Klaus (red.) (1996-2015). Dansk mediehistorie, bd. 1-4. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Burns, Robert M. (red.) (2005). Historiography. I-V. (Critical Concepts in Historical Studies). London: Routledge

Drotner, Kirsten (2011). Mediehistorier. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Floto, Inga (1985). Historie. Nyere og nyeste tid. København: Gyldendal

Huhtamo, Erkki & Parikka, Jussi (2011). “Introduction. An Archaeology of Media Archaelogy.” I: Huhtamo, Erkki & Parikka, Jussi (red.). Media Archaeology: Approaches, Applications and Implications. Berkeley, Calif.: University of California Press, s. 1-24

Iggers, Georg I.; Mukherjee, Suprija & Wang, Qingjia E. (2015). “Historical Thought and Historiography: Current Trends”. I: Wright, James D. (red.). International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. 2. udg. Amsterdam: Elsevier, s. 39-47. Tilgængelig på <https://www.researchwithrowan.com/en/publications/historical-thought-and-historiography-current-trends> (Set 12.05.2020 (kun abstract)]

Jensen, Eric Bernard (2010). Hvad er historie? København: Akademisk Forlag

Kluitenberg, Eric (2011). “On the Archaeology of Imaginary Media”. I: Huhtamo, Erkki & Parikka, Jussi (red.). Media Archaeology: Approaches, Applications and Implications. Berkeley, Calif.: University of California Press, s. 48-69
Ladegaard, Claus (red.) (1993). Når medierne spinder historiens tråd. København: Akademisk Forlag

Lauridsen, Palle Schantz (2014). Sherlock Holmes i Danmark. København: Rosenkilde og Bahnhof

Nielsen, Carsten Tage & Weinreich, Torben (1998). Kulørt historie: Krig og kultur i moderne medier. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag

Parikka, Jussi (2012). What is Media Archaeology? Cambridge: Polity

Schneider, Axel & Woolf, Daniel (red.) (2011). The Oxford History of Historical Writing. Bd. V. Historical Writing Since 1945.Oxford: Oxford University Press

Shillingsburg, Peter L. (2006). From Gutenberg to Google: Electronic Representations of Literary Texts. Cambridge: Cambridge University Press

Spang-Hanssen, Ebbe (2004). Hukommelsens skæbne – et kulturhistorisk perspektiv. København: Gyldendal

Wheeler, Tom (2019). From Gutenberg to Google. The History of our Future. Washington, D.C.: Brookings Institution Press

Zielinski, Siegfried (2006). Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Overs. fra tysk af Gloria Custance. Cambridge, Mass.: MIT Press