Grønlandsk film

Grønlandsk film I arbejdet med film og Grønland (Kalaallit Nunaat) differentieres der ofte mellem film fra og om Grønland. Her er grønlandsk film en betegnelse, der dækker film fra Grønland skabt af grønlændere. Betegnelsen grønlandsfilm er derimod blevet brugt til at beskrive enhver film af enhver genre om Grønland og grønlandsk kultur. Eksempelvis har Erik […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Anders Grønlund
Emneredaktør Birger Langkjær
Supplerende læsning

Kosmorama. 2003. nr. 232: https://www.kosmorama.org/232

Kosmorama. 2021. nr. 280: https://www.kosmorama.org/280

Reference

Agger, Gunhild (2021). “Nordic Noir Innovations: ‘Follow the Money’ and ‘Thin Ice’”. Culture Crossroads, 18, s. 20-34

Film.gl (u.å). “About FILM.GL”. Film in Greenland (blog). https://film.gl

Gant, Erik (1999). “Grønland som begivenhed”. I: Andreasen, Claus; Jacobsen, Birgitte; Pedersen, Birgit Kleist og Rygaard, Jette (red.). Grønlandsk kultur- og samfundsforskning 98/99. Nuuk: Ilisimatusarfik/Atuagkatk, s. 125-134

Gant, Erik (2003). “Grønlandske overgange: Fra Qivitoq til Tukuma”. Kosmorama, 232, s. 125-142

Gant, Erik (2004). Eskimotid: Analyser af filmiske fremstillinger af eskimoer med udgangspunkt i postkolonialistisk teori og med særlig vægtning af danske grønlandsfilm. Ph.d.-afhandling. Århus: Institut for Æstetiske Fag, Afdeling for Æstetik og Kultur – Tværæstetiske Studier, Aarhus Universitet

Grønlund, Anders (2021). “Fra film om Grønland til grønlandsk film”. Kosmorama, 280. https://www.kosmorama.org

Grønlund, Anders (2022). Creating (in) the Arctic: Investigating collaboration and location through a case study of the Arctic noir serial Thin Ice. Critical Studies in Television, 18 (2), s. 206-223

Grønlund, Anders (2023). Greenlandic Frames: Screen production in and about Greenland. Ph.d.-afhandling. København: Københavns Universitet. https://Groenlund_Greenlandic_Frames.pdf

Grønlund, Anders og Dybdal, Emilie (2020). “En film uden kajakker? Et lokationsstudie af grønlandsfilmen Nuummioq. Del 2: Produktionen”. 16:9, februar. http://www.16-9.dk

Hiltunen, Kaisa (2020). “Law of the Land: Shades of Nordic Noir in an Arctic Western”. I: Badley, Linda; Nestingen, Andrew og Seppälä, Jaakko (red.). Nordic Noir, Adaptation, Appropriation. Cham: Palgrave Macmillan, s. 71-87

Kaganovsky, Lilya; MacKenzie, Scott og Stenport, Anna Westerståhl (2019). Arctic Cinemas and the Documentary Ethos. Bloomington, Ind.: Indiana University Press

Körber, Lill-Ann (2015). “‘See the Crashing Masses of White Death…’; Greenland, Germany and the Sublime in the ‘Bergfilm’ SOS Eisberg”. I: MacKenzie, Scott og Stenport, Anna Westerståhl (red.). Films on Ice. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 148-160

MacKenzie, Scott og Stenport, Anna Westerståhl (red.) (2015). Films on Ice: Cinemas of the Arctic. Traditions in World Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press

Montgomery-Andersen, Ruth (2021). “From Palo to Sumé: The Development of the Modern Greenlandic Film Industry and Nation Building”. I: Hart, Kylo-Patrick R. (red.). Arctic Cinemas: Essays on Polar Spaces and the Popular Imagination. Jefferson, NC: McFarland, s. 84-94

Nørrested, Carl (2011). Blandt eskimoer, eventyrere, kolonisatorer og etnografer: Grønlandsfilm. København: North

Pedersen, Birgit Kleist (2003). “Filmens indtog i Grønland: Grønlands film og medier”. Kosmorama, 232, s. 7-31

Rygaard, Jette og Pedersen, Birgit Kleist (2003). “Lysets hjerte – en rejse til fortiden: Eller uddrivelsen af historien”. Kosmorama, 232, s. 153-180

Sperschneider, Werner (2003). “Landet bag isen: Grønland i 1920’ernes og 30’ernes kulturfilm”. Kosmorama, 232, s. 113-124

Stenport, Anna Westerstahl og MacKenzie, Scott (2023). New Arctic Cinemas: Media Sovereignty and the Climate Crisis. Berkeley, Calif.: University of California Press

Thisted, Kirsten (2012). “Al Jazeera Greenland Special: Grønlandsk spillefilm på det globale marked”. Tidsskriftet Grønland, 60 (1), s. 62-77

Thisted, Kirsten (2013). “Grønlændere på film”. I: Frank, Søren (red.). Indvandreren: I dansk film og litteratur. Hellerup: Forlaget Spring, s. 75-104

Thisted, Kirsten (2015). “Cosmopolitan Inuit: New Perspectives on Greenlandic Film”. I: MacKenzie, Scott og Stenport, Anna Westerståhl (red.). Films on Ice. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 97-104

Thorsen, Isak, og Péronard, Emile Hertling (2021). “‘Finally, we’re beginning to tell our own stories’: Filmmaking in Greenland”. I: Thomson, C. Claire; Thorsen, Isak og Chow, Pei-Sze (red.). A History of Danish Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 263-276

Turner, Mark David (red.) (2022). Inuit TakugatsaliuKatiget/On Inuit Cinema. St. John’s: Memorial University Press

Tybjerg, Casper (2001). “1896-1909: Teltholdernes verdensteater”. I: Schepelern, Peter og Jørholt, Eva (red.). 100 års dansk film. København: Rosinante, s. 13-28

Volquardsen, Ebbe (2015). “From Objects to Actors: Knud Rasmussen’s Ethnographic Feature Film The Wedding of Palo”. I: MacKenzie, Scott og Stenport, Anna Westerståhl (red.). Films on Ice. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 215-221

Waade, Anne Marit (2020). “Arctic Noir on Screen: Midnight Sun (2016-) as a Mix of Geopolitical Criticism and Spectacular, Mythical Landscapes”. I: Badley, Linda; Nestingen, Andrew og Seppälä, Jaakko (red.). Nordic Noir, Adaptation, Appropriation. Cham: Palgrave Macmillan. s. 37-53