Astruc, Alexandre (1948).“Du Stylo à la caméra et de la caméra au stylo.” L’Écran française, 144, 30. marts 1948. [Da. overs. 1966]
Astruc, Alexandre (1966). “En ny avant-gardes fødsel: Kameraet som pen.” I: Monty, Ib & Piil, Morten (red.). Se – det er Film. En antologi af filmessays, bd. 3. København: Fremads Fokusbøger [Genoptr. 1970]
Caughie, John (red.) (1996). Theories of Authorship. A reader. New York/London: Routledge/British Film Institute
Corliss, Richard (1974). Talking Pictures. Screenwriters in the American cinema. New York: Overlook
Kau, Edvin Vestergaard (1989). Dreyers filmkunst. København: Akademisk Forlag
Kolker, Robert (2006). Film, Form & Culture. 3. udg. Boston: McGraw Hill [Med dvd-rom]
Sarris, Andrew (1962). “Notes on the Auteur Theory.” I: Braudy, Leo & Cohen, Marshall (red.). Film Theory and Criticism. 6. udg. New York: Oxford University Press, s. 651-564
Sarris, Andrew (1968). The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968. New York: DuttonSchatz, Thomas (1989). The Genius of the System. Simon & Schuster
Schatz, Thomas (1988). The Genius of the System: Hollywood Film-making in the Studio Era. New York: Pantheon [2. udg. 1998]
Truffaut, François (1954). “Une Certaine Tendance du Cinema Francais.” Cahiers du Cinema. [Da. overs. 1966]
Truffaut, François (1966). “En vis tendens i fransk filmkunst.” I: Monty, Ib & Piil, Morten (red.). Se, det er film. En antologi af filmessays, bd. 3. København: Fremad/Det danske Filmmuseum
Wollen, Peter (1969). Signs and Meaning in the Cinema. London: British Film Institute. [3. udg. 1972; 4. udv. udg. 1998; 5. udg. 2013]