Subliminal reklame

Subliminal reklame Subliminal reklame betegner anvendelsen af sensoriske stimuli i reklamer, som modtageren ikke bevidst lægger mærke til under og efter eksponeringen, og som alligevel antages at have en effekt på modtageren. Sensoriske stimuli kan omfatte korte visuelle budskaber, lyde under høregrænsen eller diskrete dufte, som modtageren ikke er bevidst opmærksom på. I 1897 beskrev […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Roy Langer
Supplerende læsning

Karremans, Stroebe & Claus 2006, Pratkanis 1992

Reference

Bar, Moshe & Biederman, Irving (1998). “Subliminal Visual Priming.” Psychological Science 9, 6, s. 464-469

Karremans, Johan C.; Stroebe, Wolfgang & Claus, Jasper (2006). “Beyond Vicary’s Fantasies: The Impact of Subliminal Priming and Brand Choice.” Journal of Experimental Social Psychology, 42, s. 792-798

Key, Wilson Bryan (1973). Subliminal seduction: Ad media’s manipulation of a not-so-innocent America. New York: Signet

Packard, Vance (1957). The Hidden Persuaders. New York: D.K. McKay [Genoptr. 1980 og 2007 m. ny indl. af Mark Crispin Miller] [Da.overs. 1958]

Packard, Vance (1958). De skjulte fristere. Overs. af Tørk Haxthausen. København: Gyldendal

Pratkanis, Anthony R. (1992). “The Cargo Cult Science of Subliminal Persuasion.” Skeptical Inquirer, 16 (3), s. 260-272

Pratkanis, Anthony; Eskenazi, Jay & Greenwald, Anthony (1994). “What You Expect is What You Believe (But Not Necessarily What You Get): A Test of the Effectiveness of Subliminal Self-Help Audiotapes.” Basic and Applied Social Psychology, 15 (3), s. 251-276

Smith, Kirk H. & Rogers, Martha (1994). “Effectiveness of Subliminal Messages in Television Commercials: Two experiments.” Journal of Applied Psychology, 79 (6), s. 866-874