Auteurteori

Auteurteori Som betegnelsen bruges i dag, stammer den fra Frankrig, nærmere betegnet miljøet omkring tidsskriftet Cahiers du Cinéma, grundlagt af André Bazin i 1951. I gruppen omkring Cahiers arbejdede og skrev flere af de instruktører, der kom til at tegne den ny bølge i fransk film, bl.a. François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer […]

Log ind for at læse videre.
Emneredaktør Birger Langkjær
Supplerende læsning

Caughie 1996, Kau 1989, Kolker 2006

Reference

Astruc, Alexandre (1948).“Du Stylo à la caméra et de la caméra au stylo.” L’Écran française, 144, 30. marts 1948. [Da. overs. 1966]

Astruc, Alexandre (1966). “En ny avant-gardes fødsel: Kameraet som pen.” I: Monty, Ib & Piil, Morten (red.). Se – det er Film. En antologi af filmessays, bd. 3. København: Fremads Fokusbøger [Genoptr. 1970]

Caughie, John (red.) (1996). Theories of Authorship. A reader. New York/London: Routledge/British Film Institute

Corliss, Richard (1974). Talking Pictures. Screenwriters in the American cinema. New York: Overlook

Kau, Edvin Vestergaard (1989). Dreyers filmkunst. København: Akademisk Forlag

Kolker, Robert (2006). Film, Form & Culture. 3. udg. Boston: McGraw Hill [Med dvd-rom]

Sarris, Andrew (1962). “Notes on the Auteur Theory.” I: Braudy, Leo  & Cohen, Marshall (red.). Film Theory and Criticism. 6. udg. New York: Oxford University Press, s. 651-564

Sarris, Andrew (1968). The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968. New York: DuttonSchatz, Thomas (1989). The Genius of the System. Simon & Schuster

Schatz, Thomas (1988). The Genius of the System: Hollywood Film-making in the Studio Era. New York: Pantheon [2. udg. 1998]

Truffaut, François (1954). “Une Certaine Tendance du Cinema Francais.” Cahiers du Cinema. [Da. overs. 1966]

Truffaut, François (1966). “En vis tendens i fransk filmkunst.” I: Monty, Ib & Piil, Morten (red.). Se, det er film. En antologi af filmessays, bd. 3. København: Fremad/Det danske Filmmuseum

Wollen, Peter (1969). Signs and Meaning in the Cinema.  London: British Film Institute. [3. udg. 1972; 4. udv. udg. 1998; 5. udg. 2013]