TV 2 Norge

TV 2 Norge TV 2 er et kommercielt public service-selskab i Norge. Tv-kanalen sendte for første gang den 5. september 1992. Udgangspunktet for landsdækkende, reklamefinansieret tv var allerede blevet undersøgt grundigt i løbet af næsten 10 år og var blevet behandlet af skiftende regeringer. Blandt mulige alternativer var, at et reklamefinansieret TV 2 skulle udgøre […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Audun Engelstad
Emneredaktør Birger Langkjær
Se også Norsk tv-drama
Supplerende læsning

Syvertsen 2002

Reference

Bastiansen, Henrik & Dahl, Hans Fredrik (2019). Norsk mediehistorie. Oslo: Universitetsforlaget

Dahl, Hans Fredrik; Gripsrud, Jostein; Iversen, Gunnar; Skretting, Kathrine & Sørenssen, Bjørn (1996). Kinoens mørke, fjernsynets lys. Levende bilder gjennom hundre år. Oslo: Gyldendal

Helland, Knut (1996). “Den tøffeste grafikken og kuleste klippingenˮ. Norsk medietidsskrift, 3 (1), s. 41-49

Rinde, Sissel (2002). “Store forhåpninger. Enterprisekanalen TV 2ˮ. I: Enli, Gunn Sara; Syvertsen, Trine & Østby Sæther, Susanne (red.). Et hjem for oss – et hjem for deg. Analyser av TV 2 1992-2002. Kristiansand: Høgskoleforlaget, s. 227-241

Storsul, Tanja (2008). “Bakkenettet og allmenkringkastingaˮ. Norsk medietidsskrift, 15 (1), s. 38-56

Sundet, Vilde Schanke (2016). “Den private tv-industrien i Norge. En medieøkologisk produksjonsanalyseˮ. I: Bakøy, Eva; Helseth, Tore & Puijk, Roel (red.). Bak kamera. Norsk film og TV i et produksjonsperspektiv. Vallset: Opplandske bokforlag, s. 29-46

Syvertsen, Trine (1997). Den store TV-krigen. Norsk allmennfjernsyn 1988-96. Bergen: Fagbokforlaget

Syvertsen, Trine (2002). “‘Vi har sett frem til denne dagen med forventning.’ TV 2 som allmennkringkaster og mediebedriftˮ. I: Enli, Gunn Sara; Syvertsen, Trine & Østby Sæther, Susanne (red.). Et hjem for oss – et hjem for deg. Analyser av TV 2 1992-2002. Kristiansand: Høgskoleforlaget, s. 21-45