Medieæstetik

Medieæstetik Medieæstetik er et forskningsområde, der betoner mediets betydning for, hvordan noget fremtræder. Mediet gør i sig selv en forskel, og den medieæstetiske analyse dokumenterer, hvordan de specifikke mediale former kommer til udtryk for dermed at sætte deres særlige præg på indholdet. Opmærksomheden i den medieæstetiske bestræbelse er rettet mod flere forhold: mod formidling, formidlingens […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Erik Svendsen
Emneredaktør Birger Langkjær
Reference

Benjamin, Walter (1936/1974). “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit.” I: Benjamin, Walter (1974). Gesammelte Schriften I, 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp. [Opr. 1936][Eng. overs. 1977, Da. overs. 2994]

Benjamin, Walter (1977). “The work of art in the age of mechanical reproduction.” I: Curran, James; Gurevitch, Michael & Woollacott, Janet. (red.). Mass communication and society. London: Edward Arnold

Benjamin, Walter (1994). “Kunstværket i dets tekniske reproducerbarheds tidsalder.” Kultur & Klasse, 77 (1), s. 15-42

Hausken, Liv (2009). Medieestetikk. Studier i estetisk medieanalyse. Oslo: Spartacus – Scandinavian Academic Press

Hutcheon, Linda (2006). A Theory of Adaptation. London: Routledge [2. udg. m. epilog af Siobhan O’Flynn, 2013]

Jerslev, Anne (2004). Vi ses på TV. Medier og intimitet. København: Gyldendal

Kittler, Friedrich A. (1986). Grammophon Film Typewriter. Berlin: Brinkmann & Bose