Biesta, Gert J. J. (2012). Læring retur – demokratisk dannelse for en menneskelig fremtid. København: Unge Pædagoger
Drotner, Kirsten (2021). “Dannelse”. I: Lauridsen, Palle Schantz & Svendsen, Erik (red.). Medietemaer. København: Samfundslitteratur, s. 37-48
Hentig, Hartmut Von (1998). Dannelse. København: Hans Reitzels Forlag
Jakobsen, Kjetil A. (2016). Etter Charlie Hebdo – Ytringfrihetens krise i historisk lys. Trondheim: Forlaget Press
Kant, Immanuel (1999). Grundlæggelse af sædernes metafysik. København: Hans Reitzels Forlag
Kant, Immanuel (2012). Om pædagogik. Aarhus: Klim
Kemp, Peter (2015). Løgnen om dannelse – opgøret med halvdannelsen. København: Tiderne skifter
Klafki, Wolfgang (1975). Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Weinheim: Verlagsgruppe Beltz
Klafki, Wolfgang (2014). Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Aarhus: Forlaget Klim
Kristensen, Jens Erik (2017). “Dannelsens flertydige genkomst i skolen: Som svar på en ensidig uddannelseslogik?” I: Moos, Lejf (red.). Dannelse. Kontekster, visioner, temaer og processer. København: Hans Reitzels Forlag, s. 33-70
Larsen, Steen Nepper (2013). Dannelse – en samtidskritisk og idéhistorisk revitalisering. Munkebo: Forlaget Fjordager
Luhmann, Niklas (2006). Samfundets uddannelsessystem. København: Hans Reitzels Forlag
Oettingen, Alexander von (red.) (2016). Almen dannelse. Dannelsesstandarder og fag. København: Hans Reitzels Forlag
Paulsen, Michael (2021). “Bildung & Technology: Historical and Systematic Relationships”. I: Kergel, David; Garsdal, Jesper; Heidkamp-Kergel, Birte & Paulsen, Michael (red.). Bildung in the Digital Age: Exploring Bildung Through Digital Media in Education. Routledge
Paulsen, Michael & Tække, Jesper (2018). Digitalt understøttet faglighed og almendannelse – Bog 1: Et overblik. København: Unge Pædagoger
Paulsen, Michael & Tække, Jesper (2019). Digitalt understøttet faglighed og almendannelse – Bog 2: Analyser og indblik. København: Unge Pædagoger
Paulsen, Michael & Tække, Jesper (2022). A New Perspective on Education in the Digital Age: Teaching, Media and Bildung. London: Bloomsbury. Open access: 10.5040/9781350175426.0009