Androutsopoulos, Jannis (2014). “Mediatization and Sociolinguistic Change. Key Concepts, Research Traditions, Open Issues.” I: Androutsopoulos, Jannis (red.). Mediatization and Sociolinguistic Change. Berlin/Boston: De Gruyter, s. 3-48
Christoffersen, Mie B. (2016). Digitale spor på papiret. En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber. Ph.d.-afhandling. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Facebook (2016). “Reactions Now Available Globally.” Meta, 24. februar. https://about.fb.com/news/2016/02/reactions-now-available-globally/ (tilgået 18.11.24)
Hansen, Marianne Haugaard & Stæhr, Andreas Candefors (2021). “Sproglige generationsforskelle på de sociale medier.” NyS, 59, s. 113-156. https://doi.org/10.7146/
Hougaard, Tina Thode (2014). “Sproglige forandringer i de nye medier: Fra chatstil til hashtagpoesi.” NyS, 46, s. 39-66
Hyttel-Sørensen, Liva & Stæhr, Andreas (2014). “Normativitet som social ressource på Facebook.” Nys: Sprogbrug i de nye medier, 46, s. 67-102
Jensen, Eva Skafte (2014). “Tale er tale; skrift er skrift. Om skriftsproget i de nye medier.” NyS, 46, s. 11-38
Laursen, Ditte & Rathje, Marianne (2020). “E-mail, sms, chat og sociale medier.” I: Hjort, Ebba; Jacobsen, Henrik Galberg & Jørgensen, Bent (red.). Dansk Sproghistorie: Dansk i brug. Aarhus: Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, s. 233-245
Madsen, Lian Malai & Stæhr, Andreas Candefors (2021). “Sociale medier – standardsvækkelse og sproglig liberalisering?” I: Kristiansen, Tore & Holmen, Anne (red.). Sprogs status i rigsfællesskabet 2031. Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Bind C 13. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, s. 64-78. https://cip.ku.dk/pdf
Pedersen, Inge Lise (2009). “The social embedding of standard ideology through four hundred years of standardisation.” I: Maegaard, Marie; Gregersen, Frans; Quist, Pia & Jørgensen, J. Normann (red.). Language Attitudes, Standardization and Language Change. Oslo: Novus Press, s. 51-58
Rathje, Marianne (2016). “‘Du staver af lort til selv’. Sprognormer i debatforummet Nationen.” Rask, 44, s. 75-107
Rathje, Marianne (2018). “Genre- og kontekstanalyse: Verbale kortformer i unges digitale tekster og skoletekster.” I: Stæhr, Andreas & Mortensen, Kristine Køhler (red.). Sociale medier og sprog. Analytiske tilgange. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 93-120
Rathje, Marianne (2021). “‘Svært ved at fokusere på indholdet?’ Sproglige rettelser på Nationen i 2012 og 2017.” I: Andersen, Margrethe Heidemann & Jensen, Eva Skafte (red.). Med fornøden agtelse. Festskrift til Jørgen Schack på 60-årsdagen 14. maj 2021. Dansk Sprognævns skrifter, 52. Bogense: Dansk Sprognævn, s. 239-258
Rotne, Lene (2018). Facebook og stile – En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. Ph.d.-afhandling. København: Københavns Universitet
Stæhr, Andreas (2015). “Sociale medier og hverdagssprog.” I: Gregersen, Frans & Kristiansen, Tore (red.). Hvad ved vi nu: – om danske talesprog? København: Sprogforandringscentret, s. 152-164. https://researchprofiles.ku.dk
Stæhr, Andreas (2016). “Normativity as a social resource in social media practices.” I: Madsen, Lian Malai; Karrebæk, Martha Sif & Møller, Janus Spindler (red.). Everyday Languaging: Collaborative Research on the Language Use of Children and Youth. Trends in Applied Linguistics. Berlin: Mouton De Gruyter, s. 71-94
Stæhr, Andreas (2017). “Languaging on the Facebook wall: Normativity on Facebook.” I: Arnaut, Karel; Karrebæk, Martha Sif; Spotti, Massimiliano & Blommaert, Jan (red.). Engaging Superdiversity: Recombining Spaces, Times, and Language Practices. Bristol: Multilingual Matters, s. 170-195
Stæhr, Andreas Candefors & Mortensen, Kristine Køhler (red.) (2018). Sociale medier og sprog – analytiske tilgange. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Stæhr, Andreas Candefors (2023). “Digital language practices in the family.” I: Svendsen, Bente A. & Jonsson, Richard (red.). The Routledge Handbook of Language & Youth Culture. London: Routledge, s. 235-248