Visuelle virkemidler

Visuelle virkemidler Visuelle virkemidler kan betegnes som de enkeltdele eller elementer, som indgår i den samlede visuelle kommunikation. Visuel stammer fra det latinske ”visualis” og betyder ”synlig”. Virkemiddel defineres ifølge Den danske ordbog som en effekt eller et middel, man anvender for at opnå en bestemt virkning, ofte af æstetisk art. Der er således tale […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Lisbeth Thorlacius
Reference

Arnheim, Rudolf (1954). Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. (The New Version). Berkeley, Los Angeles / London: University of California Press [Rev. og udv. udg. 1974; genoptr. 1984]

Bordwell, David (1997). On the History of Film Style. Cambridge, Mass.: Harvard University Press

Bordwell, David (2005). Figures Traced in Light. On Cinematic Staging. Berkeley, Calif.: University of California Press

Garcia, Mario R. (1997). Redesigning Print for the Web. Indianapolis, Ind.: Hayden

Itten, Johannes (1977). Farvekunstens elementer. Subjektive oplevelser og objektiv erkendelse som vejledning til kunsten. Overs. af Ole Henrik Koch. København: Borgen

Kau, Edvin Vestergaard (1995). "’De er kameraet. Kameraet er Deres øje’. Blikkets iscenesættelse hos Orson Welles.” I: Grøngaard, Peder (red.). Nordisk Filmforskning 1975-1995. En bibliografi & 10 essays i anledning af filmens 100 år 1895-1995. Aarhus: Nordicom, s. 63-79

Thorlacius, Lisbeth (2005). “Æstetikkens rolle i webdesign”. Nordicom Information, årgang 27, nummer 1

Thorlacius, Lisbeth (2015). ”Websiteanalyse”. I: Rose, Gitte & Christiansen, Hans Christian (red.). Analyse af billedmedier. Det digitale perspektiv. København: Samfundslitteratur. 3. udg

Thorlacius, Lisbeth (2016). ”Visuel remediering af de danske netaviser.” I: Blach-Ørsten, Mark & Willig, Ida (red.). Den fælles dagsorden og alle de andre. København: Samfundslitteratur