Tysk ekspressionisme

Tysk ekspressionisme Tysk ekspressionisme var en modernistisk filmretning i 1920’ernes Weimar-republik (Kracauer 1947, Eisner 1952, 1969, Elsaesser 2007). Den var inspireret af ekspressionismen dels i malerkunsten, dels på teateret. I malerkunsten var de to dominerende grupper Die Brücke fra 1905 med bl.a. Erich Heckel, Karl Schmidt-Rotluff og Ernst Ludwig Kirchner og Der blaue Reiter fra […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Niels Weisberg
Supplerende læsning

Salt 1979, Tybjerg 1997

Reference

Eisner, Lotte H. (1952). L‘Ecran Démoniaque. Influence de Max Reinhardt et de l'expressionisme. Paris: Le Terrain Vague [Ty. udg 1955 (Die dämonische Leinwand); Eng. overs. 1969]

Eisner, Lotte H. (1958). “Stile und Gattungen des Films.” I: Eisner, Lotte H. & Friedrich, Heinz (red.). Film. Rundfunk. Fernsehen. (Das Fischer Lexicon, 9). Frankfurt am Main: Fischer, s. 264

Eisner, Lotte H. (1969). The Haunted Screen. Expressionism in the German cinema and the influence of Max Reinhardt. Overs. af Roger Greaves. London: Thames and Hudson/Berkeley, Calif.: University of California Press

Elsaesser, Thomas (2007). “Social Mobility and the Fantastic. German Silent Cinema.” I: Grainge, Paul; Jankovich, Mark & Monteith, Sharon (red.). Film Histories. An introduction and reader. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 130-146

Kaes, Anton (2009). Shell Shock Cinema. Weimar Culture and the Wounds of War. Princeton, N.J.: Princeton University Press [Genoptr. 2011]

Kracauer, Siegfried (1947). From Caligari to Hitler. A psychological history of the German film. Princeton, N.J.: Princeton University Press [Rev. og udv. udg. red. og med indl. ved Leonardo Quaresima, 2004]

Robinson, David (1997). Das Cabinet des Dr. Caligari. (BFI Film Classics). London: British Film Institute. [2. udg. 2013]

Salt, Barry (1979). “From Caligari to WHO?” Sight & Sound, 48 (2), s. 119-123. [Genoptr. i Salt, Barry (2006a). Moving into Pictures. London: Starword, s. 55-62]

Salt, Barry (2006b). “From German Stage to German Screen.” I: Moving into Pictures. London: Starword, s. 179-188

Scheunemann, Dietrich (red.) (2003). Expressionist Film – New Perspectives.  (Studies in German Literature Linguistics and Culture). Rochester, N.Y.: Camden House

Thompson, Kristin & Bordwell, David (1994/2009). Film History. An Introduction. Boston: McGraw-Hill [2. udg. 2002; 3. udg. 2009]

Tybjerg, Casper (1997). “Stilvilje og film.” Sekvens, 97, s. 71-79