Identifikation

Identifikation Identifikation er et begreb fra socialpsykologien, der betegner et emotionelt engagement i fx et tv-program. Identifikation indebærer først og fremmest, at tilskueren føler en stærk samhørighed med en karakter, enten gennem oplevet lighed (fysisk eller psykisk) eller gennem et ønske om at være ligesom den pågældende karakter. Begrebet identifikation anvendes ofte i medieforskningen på […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Ingegerd Rydin
Reference

Frandsen, Kirsten & Bruun, Hanne (2005). “Mediegenre, identifikation og reception.” MedieKultur, 38, s. 51-61

Grodin, Debra & Lindlof, Thomas R. (red.) (1996). Constructing the self in a mediated world. (Inquiries in social construction). London: Sage

Rydin, Ingegerd (red.) (2003). Media Fascinations. Perspectives on Young People’s Meaning Making. Göteborg: Nordicom

von Feilitzen, Cecilia. (1989). “Identifikation och umgänge med mediepersonerna”. I: von Feilitzen, Cecilia; Filipson, Leni; Rydin, Ingegerd & Schyller, Ingela (red.). Barn och unga i medieåldern. Fakta i ord och siffror. Stockholm: Rabén & Sjögren