Dokumentarfilm

Dokumentarfilm Dokumentar kommer af dokument, af latin docere: belære og documentum: et belærende eksempel eller et bevis. “Dokument” anvendes fra 1700-tallet og knytter ordet til skriftkulturen, dét, der er nedskrevet. Film kan inddeles i to storgenrer: spillefilm og dokumentarfilm. Den første knytter sig mest til fiktionen, den anden til virkeligheden, men alle, der beskæftiger sig […]

Log ind for at læse videre.
Emneredaktør Birger Langkjær
Supplerende læsning

Winston 2000, Harms Larsen 1990, Brinch & Iversen 2001, Sørensen, B. 2007, Furhammer 1995

 

Reference

Barsam, Richard M. (red.) (1969). Nonfiction Film. Theory and Criticism. New York: Dutton

Brinch, Sara & Iversen, Gunnar (2001). Virkelighetsbilder. Norsk dokumentarfilm gjennom hundre år. Oslo: Universitetsforlaget

Böhl, Michael (1985). Entwicklung des ethnographischen Films. Die filmische Dokumentation als ethnographisches Forschungs- und universitäres Unterrichtsmittel in Europa. Göttingen: Herodot

Carroll, Noël (1996a). “Nonfiction Film and Postmodernist Skepticism.” I: Carroll, Noël & Bordwell, David (red.). Post-theory: reconstructing film studies. Madison, Wis.: The University of Wisconsin Press, s. 283-306

Christensen, Theodor & Karl Roos (1936): Film. København: Levin & Munksgaard

Corner, John (1996). The Art of Record. A Critical Introduction to Documentary. Manchester: Manchester University Press

Furhammer, Leif (1995). Med tv i verkligheten : Sveriges Television och de dokumentära genrerna. Stockholm: [u.u.]

Grierson, John (1932). “Documentary I (First Principles of Documentary).” Cinema Quarterly, Winter 1932, s. 67-72

Harms Larsen, Peter (1990). Faktion – som udtryksmiddel. København: Amanda

Heider, Karl G. (1976). Ethnographic Film. Austin, Tex.: University of Texas Press. [Rev. udg. 2006]

Hicks, Jeremy (2007). Dziga Vertov – Defining Documentary Film. (KINO: The Russian Cinema Series).  London/New York: I.B. Tauris

Nichols, Bill (1991). Representing Reality.  Issues and Concepts in Documentary. Bloomington, Ind.: Indiana University Press

Plantinga, Carl R. (1997). Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge: Cambridge University Press

Renov, Michael (red.) (1993). Theorizing Documentary. (AFI Film Reader). New York: Routledge

Renov, Michael (2003). The Subject of Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press

Rotha, Paul (1936). Documentary Film. London: Faber & Faber. [2. udg. 1939; 3. udg. m. Richard Griffith & Sinclair Road 1952; flere genoptr.]

Sørensen, Bjørn (2007).  Å fange virkeligheten. Dokumentarfilmens århundre. 2. udg. Oslo: Universitetsforlaget. [1. udg. 2001]

Vertov, Dziga (1983). Kino-Eye: The Writings of Dziga Vertov. Udg. m. indl. af Annette Michelson; overs. af Kevin O’Brien. Berkeley, Calif.: University of California Press. [Genoptr. 1992]

Winston, Brian (2000). Lies, Damn Lies and Documentaries. London: British Film Institute