Filmindustri

Filmindustri Grundlaget for filmproduktion og dens udvikling er opfindelser inden for optik, mekanik, kemi og fysik, som til sammen gjorde det muligt i slutningen af 1800-tallet overhovedet at optage og gengive levende billeder. Produktion af råfilm, optage- og fremvisningsapparatur blev i sig selv en industri. Allerede i begyndelsen af det 20. århundrede udviklede filmselskabernes aktiviteter […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Supplerende læsning

Turner 2006, Maltby 1995/2003, s. 113-226

Reference

Allen, Robert C. & Gomery, Douglas (1985). Film History. Theory and Practice. Boston: McGraw-Hill

Belton, John (2005). American Cinema/American Culture. 2. udg. New York: McGraw-Hill [1. udg. 1994]

Dinnesen, Niels Jørgen & Kau, Edvin Vestergaard (1983). Filmen i Danmark. København: Akademisk Forlag

Higson, Andrew (1995). Waving the Flag. Constructing a National Cinema in Britain. Oxford: Oxford University Press [Genoptr. 1997]

Hjort, Mette & MacKenzie, Scott (red.) (2000). Cinema and Nation. London/New York: Routledge

Maltby, Richard (1995/2003). Hollywood Cinema. Oxford: Blackwell [1. udg. med Ian Craven. 2. udg. 2003]

Olson, Scott Robert (1999). Hollywood Planet. Global Media and the Competitive Advantage of Narrative Transparency. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum

Schmidt, Kaare (1995). Film. historie, kunst, industri. København: Gyldendal

Thompson, Kristin & Bordwell, David (1994/2009). Film History. An Introduction. Boston: McGraw-Hill [2. udg. 2002; 3. udg. 2009]

Turner, Graeme (2006). Film as Social Practice. 4. udg. London: Routledge. [1. udg. 1988]