Designprincipper

Designprincipper Designprincipper er guidelines eller regler, der indgår som et af designerens vigtigste værktøjer for at skabe optimale brugeroplevelser. Professionelle designere inden for mange forskellige fagdiscipliner, fx adfærdsvidenskab, sociologi, fysik, ergonomi, boligindretning og grafisk design har udviklet mere eller mindre populariserede versioner af designprincipper gennem casestudier og erfaringer, som har bevist deres værd for brugerne […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Lisbeth Thorlacius
Emneredaktør Lisbeth Thorlacius
Supplerende læsning

Gibson 1977, Lidwell m.fl. 2010, Norman 2013

Reference

Gibson, James J. (1977). “The Theory of Affordances”. I: Shaw, Robert E. & Bransford, John D. (red.). Perceiving, Acting and Knowing: Towards an Ecological Psychology. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum / New York: Wiley, s. 67-82

Lidwell, William; Holden, Kritina & Butler, Jill (2010). Universal Principles of Design: 125 Ways to Enhance Usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better Design Decisions, and Teach Through Design. Rev. opdat. udg. Beverly, Mass.: Rockport. [1. udg. 2003].

Nielsen, Jakob (1999). Usability Engineering. Boston, Mass.: Academic Press

Nielsen, Jakob (2024). 10 Usability Heuristics for User Interface Design. nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/

Norman, Donald A. (2013). The Design of Everyday Things. Rev. og udv. udg. Cambridge, Mass.: MIT Press. [1. udg. 1988]

Thorlacius, Lisbeth (2018). Visuel kommunikation på digitale medier. Frederiksberg: Samfundslitteratur