Ejerforhold – Medievirksomheder

Ejerforhold – Medievirksomheder Mediernes ejerforhold henviser til, hvordan forskellige medieorganisationer er økonomisk og politisk organiserede. I grove træk kan vi adskille mediernes ejerforhold i tre hovedkategorier, og motiverne for besiddelse varierer betydeligt mellem disse tre kategorier (McQuail 2010:kap. 9). I den første kategori har vi medieforetagender, som er ejet af kommercielle selskaber. Målet med disse […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Toril Aalberg
Se også Medieøkonomi
Reference

Aalberg, Toril; van Aelst, Peter & Curran, James (2010). “Media Systems and the Political Information Environment: A Cross-National Comparison.” International Journal of Press/Politics, 15 (3), s. 255- 271

McQuail, Denis (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. 6. udg. London: Sage

Sundin, Staffan (2003). “Trends in media ownership in the Nordic Countries.” I: Harrie, Eva (red.). The Nordic media market. Media companies and business activities. Göteborg: Nordicom

Syvertsen, Trine (2002). “‛- Vi har sett frem til denne dagen med forventning.’ TV 2 som allmenkringkaster og mediebedrift. ” I: Enli, Gunn Sara; Syvertsen, Trine & Sæther, Susanne Østby (red.). Et hjem for oss - et hjem for deg. Analyser av TV2 1992 -2002. Kristiansand: Fagbokforlaget