Computerspilteori

Computerspilteori Computerspilteori beskæftiger sig med computerspil både som særlige artefakter og i en større mediehistorisk og æstetik- og kulturteoretisk kontekst. Computerspilteorien etableres i første halvdel af 1980’erne og skyder fart fra midten af 90’erne og tegnes af en bred vifte af aktører: 1) Spiludviklere, der teoretiserer over computerspildesign. Chris Crawford (1984) er det første større computerspilteoretiske […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Kjetil Sandvik
Supplerende læsning

Crawford 1984 og 2003, Ryan 1991 og 2006a, Murray, J.H. 1997, Aarseth 1997, Manovich 2002

Reference

Aarseth, Espen (1997). Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press

Crawford, Chris (1984). The Art of Computer Game Design. Berkeley, Calif.: Osborne/McGraw-Hill. [Genoptr. Online-udg.: <http://www.vancouver.wsu.edu/fac/peabody/game-book/ ACGD.pdf> (1997)]

Crawford, Chris (2003). Chris Crawford On Game Design. Berkeley, Calif.: New Riders

Laurel, Brenda (1993). Computers as Theatre. New York: Addison-Wesley

Manovich, Lev (2002). The Poetics of Augmented Space. [Opdat. 2005. <http://www.manovich. net/DOCS/Augmented_2005.doc> Set 24.01.2013]

Murray, Janet H. (1997). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge Mass.: MIT Press

Ryan, Marie-Laure  (1991). Possible Worlds, Artificial Intelligence, and Narrative Theory. Bloomington, Ind.: University of Indiana Press

Ryan, Marie-Laure (2006a). Avatars of Story: Narrative Modes in Old and New Media. Minneapolis: University of Minesota Press