CNN-effekten

CNN-effekten CNN-effekten er i udgangspunktet en hypotese om virkningen af 24-timers nyhedskanaler på et lands udenrigspolitik. Hypotesen udvikledes i USA med udgangspunkt i CNN’s dækning af konflikten i Somalia i 1990’erne. Det er antagelsen, at de amerikanske medier medvirkede til den amerikanske regerings beslutning om militær intervention ved at påvirke den udenrigspolitiske elite og det […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Reference

Bennett, W. Lance (1990): “Toward a Theory of Press-State Relations in the United States”. Journal of Communication, 40(2), s.103-125

Hallin, Daniel. C. (1994). “The Media, the war in Vietnam, and political support: a critique of the thesis of oppositional media.” I: Hallin, Daniel C. We Keep America on Top of the World. Television journalism and the public sphere. New York: Routlege

Herman, Edward S. & Chomsky, Noam (1988). Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon [Rev. udg. 2002]

Moeller, Susan D. (1999). Compassion Fatique. How the Media Sell Disease, Famine, War and Death. New York/London: Routledge

Robinson, Piers (2001). “Theorizing the Influence of Media on World Politics: Models of Media Influence on Foreign Policy.” European Journal of Communication, 16(4), s. 523-544