Bias 2: Nyhedsjournalistik

Bias 2: Nyhedsjournalistik Bias refererer til påstanden om, at nyhedsmedierne, særligt tv, i deres dækning af givne emner, personer eller begivenheder, skulle være tendentiøse, hvilket vil sige, at der tages tydeligt parti enten for eller mod bestemte typer af aktører, emner eller begivenheder. I USA kritiseres nyhedsmedierne således ofte for at være for liberale, altså […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Mark Blach-Ørsten
Supplerende læsning

Andrén m.fl. 1979, Gunter 1997

Reference

Andrén, Gunnar m.fl. (1979). Loyalitet mod virkeligheden. Objektivitet og journalistisk formidling. København: Gyldendal

Gunter, Barrie (1997). Measuring Bias on Television. Luton: University of Luton Press

Rosengren, Karl Erik (1977). “Värderade nyheter.” Statsvetenskaplig Tidsskrift 77 (3)

Westerståhl, Jörgen (1972). Objektiv nyhetsförmidling. Stockholm: Akademiförlaget

Ørsten, Mark & Nørgaard Kristensen, Nete (2006). “Saglig og upartisk – en analyse af tv-nyhedernes åbningshistorier på DR og TV 2.” I: Ørsten, Mark & Nørgaard Kristensen, Nete (red.). Krigen i medierne. Medierne i krig. København: Samfundslitteratur