Lydbranding

Lydbranding Lydbranding er strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst. Det er “branding med lyd” i den forstand, at lyd er et middel, der bruges til at opnå bestemte responser hos modtageren i form af positive, brandrelaterede følelser, associationer og handletilbøjeligheder. Normalt bruges betegnelsen ikke om tilfælde, hvor udelukkende selve lyden er genstand for […]

Log ind for at læse videre.
Supplerende læsning

Gustafsson (2015), Bonde & Graakjær (2016), Graakjær & Bonde (2018)

Reference

Bonde, Anders & Graakjær, Nicolai Jørgensgaard (2016). “Lydbranding: En systematisering og karakteristik af litteraturen”. MedieKultur, 31 (59), s. 133-154

Groves, John (2011). Commusication: From Pavlov’s Dog to Sound Branding. Cork: Oak Tree Press

Graakjær, Nicolai Jørgensgaard (2017). «Pss! - Om Coca-Cola og primær lydbranding.» I: Waade, Anne Marit & Stougaaard Pedersen, Birgitte (red.). Kreativ markedskommunikation - Æstetik og digital deltagelse. (MÆRKK – Æstetik og Kommunikation, nr. 6.) . Århus: Systime, s. 47-64

Graakjær, Nicolai Jørgensgaard (2019). “Sounding out I’m lovin’ it – a multimodal discourse analysis of the sonic logo in commercials for McDonald’s 2003-2018”. Critical Discourse Studies, 16 (5), s. 569-582

Graakjær, Nicolai Jørgensgaard & Bonde, Anders (2018). “Non-musical sound branding – a conceptualization and research overview”. European Journal of Marketing, 52 (7/8), s. 1505-1525.

Gustafsson, Clara (2015). “Sonic branding: A consumer-oriented literature review”. Journal of Brand Management, 22 (1), s. 20-37.

Jackson, Daniel & Fulberg, Paul (2003). Sonic Branding. London: Palgrave.

Minsky, Laurence & Fahey, Colleen (2017). Audio Branding. Using Sound to Build Your Brand. New York: Kogan Page

Treasure, Julian (2011). Sound Business: How to Use Sound to Grow Profits and Brand Value. 2. udg. Oxford: Management Books 2000