App/Applikation

Indenfor datalogien er en applikation (populært og i dagligtale forkortet til app) en betegnelse for et selvstændigt program (software), der er udviklet til at løse en specifik opgave, og som har sin egen brugergrænseflade, dvs. at programmet ikke kører via andre programmers grænseflader, fx en webbrowser (browser). Med fremvæksten af smartphones og tablets er markedet for apps de seneste år vokset voldsomt, og markedsføring og distribution af apps er blevet sat i system af online app-butikker som Apples AppStore (for apps til iPhones og iPads) og Google Play (til Android-platformen). I de senere år er udvikling af apps også blevet gjort muligt for andre end trænende it-udviklere via forskelligt brugervenligt design software (såkaldte “App Creators”).

Der er forskellige måder at kategorisere apps på, ud fra hvilke opgaver de er skabt til at løse, til hvordan de gør brug af de affordances, som de platforme, de kører på, rummer. Apps kan således deles op i fx informationsprogrammer (turist guides, køreplaner, vejkort osv.), træningsprogrammer (apps til at monitorere livsstilsindsatser som fx løbetræning, kostomlægninger osv.), programmer til at varetage hverdagens gøremål (indkøbs-apps, porto-apps, apps til køb af billetter til kollektiv transport osv.), underholdningsprogrammer (apps til musikfestivaler eller andre former for kulturarrangementer, apps til en overflod af spilaktiviteter osv.).

I forhold til det handlingspotentiale, som selve platformen (smartphone, tablet) indeholder, er der især tre karakteristika som apps typisk inkorporerer, forkortet i termen “SoLoMo”, og som dækker over mulighed for at integrere social interaktion, lokation og mobilitet. En app kan bruges til 1) at organisere såvel som at dele aktiviteter, resultater osv. via sociale netværkstjenester som fx Facebook; 2) at interagere med specifikke lokaliteter; og 3) at udnytte især smartphonens mobilitet, fx ved at den indbyggede gps-funktion monitorerer brugerens bevægelser. Et eksempel på det første anvendelsespotentiale er TripAdvisor som er en app til planlægning af rejser, men som også kan anvendes til fortløbende rejseberetninger, anmeldelser af hoteller, restauranter osv. under selve rejsen, og hvor man selv kan finde andres beskrivelser af det konkrete rejsemål. Eksempler på det andet anvendelsespotentiale er en app for et supermarked (fx Netto), hvor funktioner som indkøbsliste og prisskanner gør det nemt at handle, en app til en musikfestival (fx Roskilde Festival), hvor man under selve festivalen sammensætter sit eget koncertprogram, som appen efterfølgende minder og informerer én om, eller den biograf, hvor man spiller online-spil (fx Nordisk Films “BioSpil”) sammen med de andre i salen som del af biografoplevelsen (se gamification). Det tredje anvendelsespotentiale, som er beskrevet her, kan eksemplificeres ved hjælp af appen Endomondo, som registrerer brugerens løbeture og informerer om, hvor langt man har løbet, og hvor mange kalorier man forbrænder, og sætter disse oplysninger ind i statistikker, som man kan bruge i sin selvmonitorerende træningspraksis.

Selv om en app er et selvstændigt program, kan programmets forbindelse til større informationsnetværk gøre det muligt for appen at inkorporere en mængde informationer, der gavner den opgave, appen anvendes til: En porto-app kan bruges til at tilgå oversigter over porto-takster og den tid, det tager at sende et brev, en bus- eller togbillet-app kan bruges til at få oversigt over køreplaner og ændringer i trafikken, en musikfestival-app kan give adgang til baggrundsinformation om de optrædende musikere, musikeksempler osv. Forskningsmæssigt har SoLoMo typisk blevet studeret indenfor felter som HCI og brugeroplevelsesdesign, hvor fokus har været på de righoldige anvendelses- og oplevelsespotentialer, som apps, der inkluderer både sociale netværk, lokationssensitivitet og mobilitet i designet, rummer (se Sun, Qui & Zhang 2013).

(2017)

Forfatter Kjetil Sandvik
Reference

Reed, Rob (2011). SoLoMo Manifesto (whitepaper). Momentfeed.org

Sun, Xiaohua; Qiu, Jie & Zhang, Lei (2013). “SoLoMo User Experience Study Using a Pivoted Parallel Coordinates.” I: Rau, P.L. Patrick (red.). Cross-Cultural Design. Cultural Differences in Everyday Life. (Lecture Notes in Computer Science, vol. 8024.) Berlin/ Heidelberg: Springer [Proceedings fra 5th International Conference, CCD 2013, Held as Part of HCI International 2013, Las Vegas, NV, USA, July 21-26, 2013]