Dogme 95

Dogme 95 Dogme 95 er på alle måder exceptionel i nyere dansk filmhistorie i form af sin kollektive karakter, kvaliteten af filmene og den overraskende internationale bevågenhed, som filmene skabte. Den akademiske behandling af Dogme 95 har været omfattende, også internationalt. Således har Dogme 95 været taget under behandling i artikler og bøger (Christensen 2004; […]

Resten af artiklen er skjult. Log ind for at se resten.
Forfatter Birger Langkjær
Supplerende læsning

Christensen 2004, Hjort & Mackenzie 2008, Langkjær 2012, Schepelern 2005

Reference

Bordwell, David & Thompson, Kristin (2009). Film History: An Introduction. 3. udg. New York: McGraw-Hill [4.udg. sommeren 2018.]

Christen, Thomas & Blanchet, Robert (red.) (2008). New Hollywood bis Dogma 95. Einführung in die Filmgeschichte. Bd. 3. Marburg: Schüren

Christensen, Ove (red.) (2004). Nøgne billeder – De danske dogmefilm. Holte: Medusa

Cook, David A. (2016). A History of Narrative Film. 5. udg. New York: W.W. Norton

Hjort, Mette (2010). Lone Scherfig’s Italian for Beginners. Seattle: University of Washington Press / København: Museum Tusculanum

Hjort, Mette & Mackenzie, Scott (2008). Purity and Provocation: Dogma 95. London: BFI

Langkjær, Birger (2012). “Dogme 95: Mellem realisme, genrefilm og art film.” I: Realismen i dansk film. København: Samfundslitteratur, s. 429-431

Schepelern, Peter (2005). “Film according to dogma. Restrictions, obstructions and liberations.” I: Nestingen, Andrew K. & Elkington, Trevor Glen (red.). Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition. Detroit: Wayne State University Press

Thomson, C. Claire (2013). Thomas Vinterberg’s Festen (The Celebration). Seattle: University of Washington Press / København: Museum Tusculanum